Växjobostäder använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Växjöbostäder

Vanliga frågor

Du kanske har något du undrar över? Här följer några vanliga frågor vi brukar få. Se om du finner svaret du söker.

  • Vad gäller för internet i Växjöbostäders lägenheter?

    Växjöbostäder har bredband draget till alla våra lägenheter. Wexnet erbjuder uppkoppling genom flera olika tjänsteleverantörer. Du kan få TV, telefoni och internet genom Wexnet.

    Det är enkelt att ansluta sig till Wexnet. Det är bara att ansluta nätverkskabeln från datorn till bredbandsuttaget, starta webbläsaren  och välja tjänsteleverantör. Sedan är du igång och kan använda nätet. Får du problem när du ska ansluta dig gör du din felanmälan till den tjänsteleverantör du har valt. 

    På www.wexnet.se hittar du alla tjänster, tjänsteleverantörer och kontaktuppgifter. Din beställning gör du direkt till tjänsteleverantören. .

    Här kan du läsa mer om hur du felanmäler problem med internet: www.wexnet.se/kundcenter/

  • Mina kanaler på TV:n fungerar inte, var ska jag anmäla felet?

    Felanmälan på TV måste göras direkt till Com Hem, tel: 90 222. Vi på Växjöbostäder kan inte hjälpa till vid problem med TV-signalerna.

    TV, comhem, kanaler

  • Hur söker jag en parkeringsplats?

    För att söka en bilplats ska man vara hyresgäst med gällande hyresavtal, aktiverad i bilplatskön och inloggad på Boplats Växjö. Du anmäler ditt intresse på en ledig bilplats på samma sätt som när du söker en lägenhet. Sökande med längst kötid erbjuds bilplatsen. Observera att din kötid gäller endast för det område du bor i. Flyttar du till ett annat bostadsområde nollas dina köpoäng och du måste aktivera dig på nytt i bilplatskön.

  • Vem byter glödlampor och lysrör i lägenheten?

    Vi byter lampor gratis i ugnen, spisfläkten och kylskåpet. Alla övriga glödlampor eller lysrör debiteras hyresgästen på faktura om vi på Växjöbostäder ska byta dom. Ring till Kundcenter om du vill beställa byte.

    lampa, lysrör, belysning

  • Vem lagar mina trasiga persienner?

    Växjöbostäder sköter inte underhållet på persienner, det är hyresgästens eget ansvar. Fanns det persienner i lägenheten när du flyttade in är det tidigare hyresgäster som lämnat kvar dessa.

    Vid nybyggnation sätts inte persienner upp utan det bekostas och monteras av hyresgästen själv.

    Vid fönsterbyte monteras persienner som hyresgästen sedan ansvarar för.

    persienner

  • Hur många grader ska jag ha i lägenheten?

    Vi på Växjöbostäder strävar efter att leverera mellan +20 och +21 grader i lägenheterna under vintersäsongen. När lägenhetens temperatur går över +20 grader stryper termostaten värmen på elementen, som då kallnar. När sedan temperaturen sjunker i rummet, öppnas termostaten och elementen blir varma igen. Då håller de en temperatur kring +20 grader.

    Om termometern visar under +20 grader flera dagar i rad är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter och göra en felanmälan, då ska du uppge vad termometern visar för temperatur. När du mäter temperaturen i din bostad lägger du en termometer på t ex ett bord, en meter upp från golvet, mitt i rummet (ej vid fönster eller yttervägg).

    Behöver du en termometer kan du hämta en helt gratis på vårt Kundcenter.

    värme, temperatur, kallt

  • Jag har ett mindre brådskande ärende – hur gör jag?

    Du kan nå oss på tre olika sätt:

    Lägga ett ärende via Mina sidor på hemsidan, www.vaxjobostader.se

    Maila oss på: info@vaxjobostader.se

    Besöka oss på vårt Kundcenter Hejaregatan 10 B

  • Jag har ett brådskande ärende - hur gör jag?

    Beroende på hur brådskande ditt ärende är, kan du nå oss på olika sätt :

    Dagtid ringer du oss på tel: 0470 – 59 90 00

    Om ärendet är akut, kan du kvällstid ringa vår jour på tel: 0470 - 292 90

  • Mitt ärende brådskar inte - när i månaden når jag lättast Kundcenter?

    Från den 6:e till den 24:e dagen i varje månad når du oss lättast på Kundcenter om ditt ärende inte brådskar.

     

  • Hur gör jag en felanmälan?

    Här hittar du information om hur du gör en felanmälan.

    Länk till felanmälan
     

    felanmälan

  • Vad kan jag göra på Mina sidor via Boplats Växjö, www.boplats.vaxjo.se?

    Boplats Växjö är till för dig som står i den kommunala bostadskön till Växjöbostäder och Vidingehem.
    Här hanterar du allt som rör bostadskön, som t ex att skapa sökprofil, göra intresseanmälan för lägenhet/bilplats, ändra dina uppgifter och sökprofil, tacka ja till erbjudanden och se dina köpoäng. 

    mina sidor, boplats

  • Vad kan jag göra på Mina sidor via Växjöbostäders hemsida, www.vaxjobostader.se?

    Mina sidor via Växjöbostäders hemsida, www.vaxjobostader.se, är till för dig som redan bor hos oss.
    På Mina sidor här kan du göra en felanmälan, se din underhållsstatus, se dina avtal, skriva ut hyresavin, lägga in en tillfällig adress och i vissa fall boka tvättstugan.

    mina sidor

  • Vem ringer jag om jag är utelåst?

    Du ringer alltid till Securitas om du låst dig ute på 010-470 51 84. Det går att göra dygnet runt. Du som hyresgäst blir debiterad för låsöppningen. OBS! Du måste kunna visa giltig id-handling för att Securitas ska kunna öppna åt dig.

    Låsöppning görs endast till hyresgäster som hyr i första hand eller till hyresgäster som har ett beviljat andrahandskontrakt.

    Om det är ”tubsystem” eller ”10 i 12 system” i lägenheten gäller särskilda regler, läs mer här på vår hemsida.

    utelåst, låsöppning

  • Mina grannar stör mig med högt tv-ljud och höga skrik. Vad gör jag?

    Dagtid tar du kontakt med Växjöbostäders kundcenter på 0470-59 90 00. Då kontoret är stängt så kontaktar du vår trygghetsjour på 010-470 51 84

  • Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?

    Du säger antingen upp lägenheten på ditt giltiga hyreskontakt, eller så hittar du uppsägningsblankett här. Denna blankett skickar du till Växjöbostäder eller lämnar in till kundcenter. Enligt hyreslagen är uppsägningstiden tre kalendermånader. Uppsägningen räknas från den sista dagen i den månad du säger upp lägenheten. Om du till exempel säger upp din lägenhet 4 mars så räknas alltså uppsägningstiden från 31 mars till 30 juni. Om ni är två som står på kontraktet måste båda skriva under uppsägningen.

  • Kan jag betala hyran via autogiro?

    Ja. Blankett för att skicka till Växjöbostäder hittar du här. Du kan även anmäla autogiro direkt via din internetbank. Det kan ta upp till 2 månader för autogiro att fungera. När du har autogiro får du ingen pappersfaktura hemskickad.

  • Kan jag betala hyran med e-faktura?

    Ja. Du vänder dig till din bank för att få tillgång till e-bank och därmed e-faktura.

  • Jag hittar inte min hyresavi. Vad gör jag?

    Du hittar din hyresavi under Mina sidor och du använder samma inloggning som till Boplats Växjö. Du kan även logga in med mobilt Bank-id.

  • Hur söker jag lägenhet?

    För att söka lägenhet behöver du ett konto på Boplats Växjö. Här publiceras alla våra lediga lägenheter
    Här hittar du även våra villkor och svar på de vanligaste frågorna om vårt kösystem.

  • Har jag tre månaders uppsägningstid även om jag byter lägenhet inom Växjöbostäder?

    Ja. Du har alltid tre månaders uppsägningstid enligt hyreslagen.

  • Var lämnar och hämtar jag mina nycklar?

    Nycklar lämnas tillbaka och hämtas på kundcenter. Lämnar du inte in komplett antal nycklar, tvättlås etcetera, blir du debiterad för cylinderbyte.

  • Var vänder jag mig om något måste åtgärdas i lägenheten?

    Du gör enklast din felanmälan på Mina sidor.
    Här kan du felanmäla dygnet runt när det passar dig.
    Du använder samma Inloggningsuppgifterna  som till Boplats Växjö.

    Akut felanmälan dagtid: 0470-59 90 00. För akuta fel då kontoret är stängt: 0470-292 90

  • Hur loggar jag in på Mina sidor?

    För att logga in på Mina sidor via hemsidan, www.vaxjobostader.se, använder du samma inloggningsuppgifter som du använder till Boplats Växjö, www.boplats.vaxjo.se.
    Du kan även logga in med OCR-numret från din senaste hyresavi.

    Du kan beställa nya inloggningsuppgifter och logga in här
    Skriv in ditt användarnamn och/eller personnummer och klicka på länken ”Skicka mina inloggningsuppgifter”. Vi kommer då att skicka användarnamn och lösenord till dig via e-post.

    Om du inte kan logga in så kan det bero på att du behöver en nyare version av din webbläsare. Se alltid till att ha senaste versionen av Internet Explorer, Firefox, Chrome etc, för att vara säker på att sidan och dess funktioner ska fungera opimalt.

    mina sidor

Automat:ee