Växjobostäder använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Växjöbostäder

Trivsel och trygghet viktigast

Vårt mål på Växjöbostäder är att alla hyresgäster ska trivas och känna sig trygga i sin bostad. Men om trivseln krackelerar på grund av något slags störning tar vi tag i problemet. Det kan handla om hög musik, fester, störningar i trapphuset eller på gården.

– Det är bra om hyresgästen själv tar kontakt med den som stör om möjlighet finns innan de kontaktar oss. Fungerar inte det gör man en störningsanmälan
genom att kontakta vårt kundcenter, berättar Linda Engman, bostadssocialsamordnare.

När en anmälan inkommit agerar vi direkt.
– Vi för samtal både med den som har anmälts och som upplevt en störning. Varje fall bedöms enskilt och utreds, säger Linda Engman.
– Dialogen är jätteviktig. Vi vill alltid jobba förebyggande, säger Ulrika von Schantz, bostadssocial samordnare.

Samarbeten
Ibland löser sig problemen snabbt. Den som har stört sina grannar blir medveten om problemet och tar tag i det. Det kan handla om att matte eller husse inte vet om att deras hund skäller konstant under dagarna. I andra ärenden krävs större insatser som till exempel medling eller utredning av ärendet.
– Vi har även samarbete med olika förvaltningar inom Växjö kommun och polisen, säger Ulrika von Schantz.

Viktig återkoppling
När frågan är utredd återkopplar vi via telefon eller genom besök.
– Särskilt om det har varit ett jobbigt ärende är återkopplingen jätteviktig. Hyresgästerna ska veta att vi har löst frågan, säger Linda Engman.
– Vi vill att hyresgästerna ska känna sig trygga i sina hem och uppleva trivsel i sitt område. Det är det vi jobbar för, berättar Ulrika von Schantz.

Läs mer om vad bostadssociala gruppen på Växjöbostäder gör här


 

Automat:ee